Tillbaka

Det är sommar och många har nog redan gått på semester! Allt som man ska hinna med innan man stänger bygget i några veckor är gjort och nu väntar några veckors härlig vila… Ledigheten under sommaren är till för återhämtning, men ändå är det långt ifrån alla som känner sig utvilade när de kommer tillbaka till jobbet till hösten. Utmaningen är att många har svårt för att ta vara på semestern. Många känner att det är nu eller aldrig som gäller, för hur ska man annars hinna med allt man vill göra om man inte passar på när man är ledig? Enligt en studie gjord av Dina Försäkringar upplever var femte svensk sig inte utvilad efter semestern och cirka 80 % tänker på jobbet när de är lediga. I dagens samhälle känner många sig stressade och tycker att man har höga krav på sig, både i arbetet och privat. I semestertider känner dessutom många att man ska hinna med så mycket hemma, i sommarstugan eller resa när man egentligen bara vill vara i hängmattan, på stranden eller inte göra något särskilt. Lägg då även till att många inte längre tycker att det är självklart att ta ledigt från jobbmejl och arbetsrelaterade åtaganden under semestern i ekvationen och resultatet blir en semester med stress, istället för en semester med vila, avkoppling och återhämtning. Grundtanken med semester är att ladda upp batterierna och utvilade personer är ofta mer produktiva. De orkar mer och har bättre koncentrationsförmåga. Brist på vila, avkoppling och återhämtning kan resultera i såväl fysiska som psykiska följder och därför är det viktigt att man prioriterar semestern och verkligen kopplar av under de veckorna man har tagit ledigt.

Konsten att hantera semestern handlar ganska mycket om självklarheter, men när man är stressad är det inte alltid så lätt att fokusera på dessa självklarheter och ta rationella beslut. För många är det idag en självklarhet att ständigt vara tillgänglig och har därmed väldigt svårt att lägga ifrån sig jobbmobilen och än mindre att faktiskt stänga av den. Det kan verka harmlöst att ha koll på sin jobbmobil under semestern, men i det långa loppet kan det vara övermäktigt att alltid vara uppdaterad och ständigt ha koll på varje mail, telefonsamtal och meddelanden som kommer in. Det tar för mycket energi och tid från dina lediga timmar och är uttröttande för kropp och knopp. Med andra ord är det alltså viktigt att koppla bort jobbet under semestern, fokusera istället på att njuta av semestern.

Här är fem tips som hjälper dig koppla av under semestern:

  1. Tillåt dig ha semester, lägg ifrån dig jobbmobilen och sätt på autosvar på mejlen! Det krävs ofta självdisciplin att våga vara oanträffbar, men det är precis det du ska vara när du är ledig, värdesätt din vila och glöm alla ”ska bara”. Hänvisa till andra personer i ditt autosvar, så att de som akut behöver nå dig kan nå annan lämplig person.
  2. Om du inte kan släppa jobbet mentalt, gör en att-göra-lista på det som ska hanteras när du kommer tillbaka! Lägg sedan undan listan och tänk inte mer på arbetsuppgifterna du har skrivit upp förrän du börjar jobba igen. Om det finns någon arbetsuppgift som du anser att du verkligen behöver göra under semestern, ifrågasätt om det verkligen behöver göras nu eller om det kan vänta tills du är tillbaka på jobbet, eller om någon annan kan göra dem? I många fall inser vi att de allra flesta arbetsuppgifterna lösas när du är tillbaka.
  3. Ibland måste man ha lite tråkigt! De flesta av oss blir rastlösa de första dagarna på semestern, vilket är helt normalt när tempot sänks och den dagliga stressen avtar. Acceptera detta och ta det lugnt. Fyll inte på med mer stress i form av nya aktiviteter.
  4. Släpp kontrollen! Att försöka kontrollera allt är mycket tröttsamt. Stress kommer av att vi har för stora krav på oss, såväl inre som yttre. Andas, ta det lugnt, släpp kontrollen och se vad som händer när du inte har varje minut av dagen planerad.
  5. Prova något nytt och gör det motsatta mot vad du brukar göra! Är du jätteaktiv på jobbet, försök att planera in en passiv semester. Är du passiv på jobbet och till exempel sitter ner mycket, planera in en aktiv semester där du rör på dig mycket. Men glöm inte att planera in tid för återhämtning och vila. Är man utvilad njuter man mer av semestern och man stressar inte upp sig lika lätt som när man är trött.

Oavsett vad, ska du under din semester bara göra saker som du känner för och inte ställa några högre krav på dig själv. Släkt och vänner ska också respektera detta. När du arbetar är det bra att det finns en lista på femtielva saker som måste göras, men under semestern ska det inte finns en ”att göra”-lista alls, den kommer bara göra dig stressad. De negativa konsekvenserna av stress kan påverka kroppen fysiskt, och framför allt är det hjärta, mage och tarmar som tar hårdast stryk av stress och bristen på återhämtning, men en annan påföljd av långvarig stress kan vara nedstämdhet och depression. Det är viktigt för kroppen att få den vila och återhämtning som den behöver, och man behöver vara medveten om riskerna med att bara ”köra på”. Målet är att kunna lämna jobbet på jobbet och all vardaglig stress är att man ska kunna komma tillbaka efter semestern med energi och idéer som ska räcka hela året.

Ta nu vara på sommarens möjlighet till återhämtning och planera inte in mer på din ledighet än att du kan känna att du får tid för just detta. Njut av stunden varje dag! 

SENASTE INLÄGGET

2021-10-14

Tiden går fort och ett år ...

2021-10-08

Idag lever vi i ett samhälle med ...

2021-10-01

Måndagen den 30 augusti ...

Nyhetsbrev