Tillbaka

De nya ID06-korten och ID06-infrastruktur

I december 2021 började de nya ID06-korten göra entré på våra byggarbetsplatser. Vi hade en klump i magen för vi hade hört att det kunde ställa till det för oss i våra personalliggare och i våra passagesystem. De nya korten skulle nämligen inte ha kvar den så kallade Mayfair-tekniken utan bara ha PIV-tekniken. Syftet med förändringen var att skapa ännu säkrare kort, som skulle bli ännu svårare att kopiera. Det uppstod till en början några enstaka problem i personalliggare, där leverantörerna av våra personalliggare fick programmera om tekniken. Det var så få nya kort i omlopp då att det inte ställde till det så värst mycket. I januari verkade det fungera bra. I de flesta passagesystem verkade korten också fungera bra.

På alla våra byggarbetsplatser har vi krav på ID06-kort och att man checkar in i personalliggaren med sitt ID06-kort. På så vis får vi del av vilka aktörer som vistas på våra byggen, det vill säga vilket företag varje enskild individ tillhör. Inne i vår projektportal i Fieldly kan vi sedan skapa en underentreprenörkedja utifrån vem som har gjort affär med vem, och kommentera vilka de tjänster de utför.

Vi kan också tack vare denna infrastruktur även stämma av vilka individer som har genomgått utbildningen Safe Construction Training, brandfarliga arbeten och även vissa andra utbildningar. Detta förutsätter dock att individen ger sitt samtycke till ID06 Kompetensdatabas, vilket vi vill uppmuntra alla Er aktörer där ute att be era medarbetare göra. Det som är fortsatt viktigt, trots att man bär på sitt ID06-kort, är också att bära på en godkänd legitimation och att uppvisa den om vi vill göra en kontroll så att individens legitimation motsvararar ID06-kortets individ. Detta har vi som krav via våra inköpsvillkor till Er vi gör affärer med, och att Ni ska säkerställa detta nedåt.

Infrastrukturen med ID06-kort ger oss även ytterligare möjligheter. Tack vare in- och utcheckningar med hjälp av korten får vi också tillgång till en nödlägeslista, som vi sedan kan använda för att “bocka av“ de incheckade personerna vid en återsamlingsplats. Ytterligare en fördel med infrastrukturen är att vid varje tillfälle en för oss ny aktör checkar in på någon av våra byggarbetsplatser så åker de per automatik in i vår UE-databas som vi har kopplad till Creditsafe, så att vi dygnet runt kan kontrollera vissa ekonomiska parametrar, bland annat att de är godkända för F-skatt, för moms och är registrerade som arbetsgivare.

Den här infrastrukturen har vi kunnat skapa och som vi fortsatt utvecklar tillsammans med vår IT-leverantör Fieldly som är en ackrediterad leverantör hos ID06. Infrastrukturen förutsätter även en samverkan mellan Fieldly och Entral, där vi använder oss av Entrals personalliggartavlor men sedan använder mjukvaran hos Fieldly. Utvecklingen fortsätter och tanken är att ännu fler parametrar på kort och lite längre sikt ska kunna fångas upp i databasen, till exempel om ett företag har kollektivavtal eller ej, eventuellt asbesttillstånd, FORA-hantering med mera.

Det är genom en samverkan mellan olika aktörer vi kan få fram riktigt bra lösningar och effektivisera våra kontroller.

SENASTE INLÄGGET

2022-08-12

Tänk om det skulle finnas ett effektivt och billigt alternativ ...

2022-08-08

Det har inte undgått någon att vi idag ...

2022-08-05

Det är inget nytt att plasten ger stora skador ...

Nyhetsbrev