Tillbaka

Det krävs flera lösningar på vägen mot en fossilfri byggsektor

Vi kommer under 2019 ta fram en plan för hur framtidens fordonspark ska se ut i företaget. Vi kommer även ställa krav på våra underentreprenörer, främst maskinentreprenörerna,  gällande fossilfria bränslen. På längre sikt kommer fordon och entreprenadmaskiner bli allt mer eldrivna, men det är i dag svårt att förutse i vilken takt branschen förmår att utveckla tekniken. Tills dess tror vi att det är viktigt att vara öppna för flera alternativ, dels för vår egen fordonspark, dels gällande krav på underentreprenörer.

HVO är ett förnybart alternativ till fossil diesel, tillverkat av restprodukter från bland annat skog och restauranger, som kan tankas i alla tunga fordon, lastbilar och entreprenadmaskiner. Förutom 90 % lägre koldioxidutsläpp har HVO andra fördelar, bland annat att det sotar mindre än vanlig diesel. Antalet tankställen som erbjuder ren HVO är dock få och blir det stor åtgång av HVO ökar risken för inblandning av palmolja. Det är några av skälen till att inte låsa sig vid ett alternativ.

Vi har resonerat kring fossila bränslen med våra maskinentreprenörer och tagit del av deras erfarenheter och tankar på området. En av dem har till exempel testat ren rapsolja utan några som helst problem, men det krävs att maskinerna/tankarna är nya eftersom rapsoljan renar maskinerna vilket innebär att filtren måste bytas väldigt ofta om vanlig diesel använts tidigare. Rapsolja är dessutom ännu svårare att få tag i än HVO.

Slutsatsen blir att vi måste ställa krav som öppnar för flera alternativ men samtidigt är det viktigt att vi sätter krav både på oss själva och våra underentreprenörer för att vara med och skynda på utvecklingen mot en fossilfri byggsektor.

SENASTE INLÄGGET

2018-11-14

Vi är ganska skonade från bränder på våra byggprojekt...

2018-11-09

I mars kom äntligen den nya standarden ISO 45001, som ska ersätta OHSAS 18001...

2018-11-08

Igår firade vi att Byggmästar’n i Skåne i år har fyllt 25 år!

Nyhetsbrev