Tillbaka

På grund av rådande coronapandemi säger Folkhälsomyndighetens föreskrift att om vi kan jobba hemifrån ska vi göra det.  Ungefär en av tre personer i Sverige jobbar därför hemifrån nuDet kan innebära vissa ändrade rutiner och i vissa fall sämre ergonomiskt anpassade arbetsplatser. Även efter Corona kan det bli så att man till viss del fortsätter med att jobba hemifrån, åtminstone en eller ett par dagar i veckan. 

Att jobba hemifrån vid köksbordet eller i soffan innebär oftast obekväma arbetsställningar, men att jobba såhär i några dagar, eller veckor, påverkar kanske inte människan i så stor utsträckning. Efter flera månader av hemmasittande börjar man känna av positionen vid middagsbordet, eller i soffan, och vilka stela och smärtsamma konsekvenser felaktiga arbetsställningar kan ha. Ergonomi kommer från grekiskans ergo för arbete och nomo för lag och är läran om hur arbetsmiljö och redskap påverkar människan. Med andra ord är ergonomi läran om anpassning av arbete och miljö till människans behov och förutsättningar. Men hur påverkar man sina förutsättningar när man jobbar hemifrån och hur ska man göra för att undvika att man får långvariga skador och annan ohälsa på grund av arbetet hemifrån?

För att skilja på hemmet och hemarbetet är det viktigt att man har en ordentlig arbetsplats hemma, som är ergonomisk och bra för kroppen.  På kontoret är vi många som har möjligheten att ergonomiskt anpassa våra arbetsplatser med hjälp av höj- och sänkbara skrivbord, stora skärmar och ordentliga kontorsstolar. Dessa kan man ta hem om man vet med sig att man under lång tid inte kan komma tillbaka till kontoret, men den bedömningen har vi inte alltid gjort. Vi har ju trott att man ”snart” ska få börja jobba på sitt kontor igen. Hemma saknar vi i regel dessa förutsättningar, men det finns ändå små saker man bör tänka på som kan göra nytta i längden. Det är aldrig för sent att förbättra sin arbetsplats, oavsett om man jobbar på kontoret eller hemifrån. Nedan kommer lite tips på vad man kan göra, för att göra både knopp och kropp gott:

  1. När man jobbar hemifrån sitter man oftast med huvudet riktat neråt när man tittar på skärmen på sin bärbara dator, detta belastar nacke och axlar fel, vilket kan leda till värk. Ett tips är att plocka fram några tjocka böcker, eller en skokartong, och placera datorn på dessa för att höja upp den, vilket kommer att underlätta för såväl axlar, nacke och ryggen i sin helhet. Kan du ha en eller flera separata skärmar inkopplade till din dator är det väldigt bra och sparar din nacke.  
  2. När man använder en bärbar dator begränsar man ytan för armar och händer. Ett tips är att ha ett externt tangentbord och datormus, för att undvika att din arbetsposition blir för obekväm för dina armar och axlar. Det är också skönt att ha ett headset vid samtal så händerna är fria.  
  3. Det kan vara svårt att få till ett höj- och sänkbart bord hemma och köksbord är ofta lite för höga. Se till att ha en kontorsstol som är höj- och sänkbar och något att vila fötterna på när stolen är höjd. Kanske kan du ta med stolen du har på kontoret? Går det inte ordna så är ett tips att lägga en liten kudde bakom ryggen som svankstöd om du har en vanlig stol. Kanske en på stolsdynan också för att komma upp i höjd. Det finns också små smarta minibord att ställa på vanliga bord, där man kan placera sin dator på skiftande höjder. 
  4. Om möjligheten finns, försökt att få till en variation i arbetsuppgifter och arbetsställningar. Ett tips är att växla mellan sittande och stående position. Promenera runt när du pratar i telefon!  
  5. Ta pauser! När man jobbar är det alltid viktigt att man tar små mikropauser, men dessa blir ännu viktigare att ta när du har en arbetsplats som inte är helt ergonomisk. Ett tips är att avbryta arbetsdagen och till exempel ta en promenad under lunchen, samt småpromenader vid övriga pauser eller raster. Kroppen får energi och du minskar stelheten och smärtan i kroppen. Gå ut i din trädgård eller på balkongen!  
  6. Bibehåll dina arbetsrutiner! Arbeta dina vanliga arbetstider, med ditt vanliga upplägg av arbetet. Behåll kontakten med dina kollegor. Ett tips är att boka in fikapauser med dina kollegor, och när du pratar med dem, prata om livet inte bara om jobbet. Det är lätt hänt att man känner sig isolerad när man jobbar hemifrån och bara fokuserar på möten och jobb när man har kontakt med sina kollegor, men det vanliga snacket behövs för människor. Vi behöver se och höra varandra! 
  7. Gör dagliga gympaövningar. Dra upp axlarna, andas in, sänk ner axlarna och andas ut, rulla axlarna bakåt och sedan framåt och vrid på huvudet titta från sidan till sida, är exempel på tre ganska enkla gympaövningar som gör kroppen gott. 
  8. Slutligen, ”rensa upp” hemmakontoret när arbetsdagen är slut och kom ihåg att det fortfarande är ditt hem, även om det just nu används som en arbetsplats! Om du har möjlighet, se till att ha hemmakontoret på avskild plats som du kan ”stänga dörren” till så du inte påminns om det hela tiden. 

Även om nackdelarna med att jobba hemifrån kan kännas påtagliga och det kan vara svårt att skilja på jobbet och hemmet om man sitter i samma rum hela dagen och linjerna mellan arbetsliv och privatliv suddas ut samtidigt som man tappar den sociala kontakten, är det viktigt att man kommer ihåg att det även finns fördelar med att arbeta hemifrån. Många kan känna att de inte är lika stressade då man sparar tid på att, till exempel, inte behöva pendla och ta sig till jobbet, vilket samtidigt ger ekonomiska fördelar. Genom att implementera ovanstående tips och genom lite dagliga gympaövningar kan man göra det bästa av en dålig situation och klara av att arbeta hemifrån!

På Byggmästar´n i Skåne har vi uppmanat alla som kan att jobba hemifrån, och det rör sig om medarbetare med kontorsarbete. För detta har vi fått komplettera med viss utrustning. Det är lite olika hur man lagt upp det, men vissa jobbar för det mesta hemifrån och är på kontoret ibland. Troligen kommer framtiden att se annorlunda ut med hemarbete. Det finns trots allt en hel del fördelar med arbete hemifrån, om man samtidigt tar hand om ergonomin, till exempel att det ger mer tid i hemmet och med familjen då restid försvinner. Effektiviteten har också visat sig vara mycket bra så det är kanske så att vi kommer att jobba hemifrån till viss del även efter pandemin. Däremot så trivs vi i grupper och sociala sammanhang, så vi behöver det sociala samspelet och att umgås och träffas fysiskt också. En kombination är troligen det vi landar i när pandemin är över. 

SENASTE INLÄGGET

2021-10-22

Tidigare i veckan deltog ...

2021-10-19

Det här målet skulle kunna ...

2021-10-14

Tiden går fort och ett år ...

Nyhetsbrev