Tillbaka

Idag har vi kick off för nya medarbetare!

Vi startade upp kl 07.00 på vårt kontor i Helsingborg, med en mix av hantverkare och tjänstemän. Vi började med att berätta historien om Byggmästar´n i Skåne, från 1993 och framåt, med hur vi har växt, vår affärsidé och vision, kundsegment och produkttyper med mera. Därefter fördjupade vi oss i vår KMA-handboks olika rutiner, samt lite annat smått och gott, som kan vara bra att veta och känna till. Vi stöter ju på en del programvaror och appar i vår vardag, så lite matnyttiga tips gällande dem tog vi också upp. Hur lämnar man in förbättringsförslag eller rapportera ett tillbud? Hur ansöker man om semester? Var hittar vi lagar och andra krav? Var hittar vi företagets KMA-handbok? Vem kan vi ställa frågor till om säkerhetsdatablad eller om miljöfrågor? Hur beställer man arbetskläder eller köper skyddskor?

Efter lunch kunde hantverkarna åka tillbaka till sina byggarbetsplatser, medan tjänstemännen fick fördjupa sig ytterligare inom några ämnen, såsom till exempel i vår inköpsprocess, produktionsledningsrutiner, affärsetik, bemanningsplanering, vissa mallar och ytterligare fördjupning i vissa programvaror och appar. Hur skriver man en dagbok, vad bör våra samordningsmöten ta upp och hur sköter man egenkontrollen hos oss?

Som ny har man alltid en massa information att ta in. Ett första steg i detta är inför en anställning, då viss information ges. När man sedan är sprillans ny, får man dessutom en privat genomgång av lite av varje. Vi ser bland annat till att man som ny så fort som möjligt får en genomgång i fallrisker/fallskyddsrutiner, samt i hantering av ärenden som bottnar i ev kränkningar/trakasserier/diskriminering, samt i förbudet mot isocyanater som vi har i vårt företag och så vidare. Vi förstår dock att man behöver ytterligare genomgångar, och då samlar vi ihop alla nya medarbetare för en gemensam halvdag samt ytterligare en halvdag för tjänstemännen, där mycket redan gåtts igenom men repeteras. Denna samling görs 1-2 gånger om året, beroende på hur många nya som anställts under det aktuella året.

Utöver denna kick off, ser vi till att tjänstemän i projekt- och produktionsledning får gå våra företagsanpassade utbildningar inom Startkurs Arbetsmiljö och Arbetsmiljösamordning BAS-U och BAS-P, då det är jätteviktigt att som ledarare hantera detta i enlighet med våra rutiner, som i sin tur bottnar i regelverk och i vad vi själva tycker är viktigt att få med.

Våra medarbetare är vår absolut viktigaste resurs i att nå framgång som företag, och det är jätteviktigt att snabbt komma in i sin vardag och i sina rutiner, men också i att komma in i gemenskapen och nätverket internt!

SENASTE INLÄGGET

2019-09-11

Delmålen i detta globala mål är på en hög nivå ...

2019-09-06

Nu i höst har vi extra fokus på ...

2019-08-29

I slutet på junimånad gick startskottet ...

Nyhetsbrev