Tillbaka

Sommartid och många går snart på semester! Allt du ska hinna med innan dess och när du kommer tillbaka kan kännas lite jobbigt. I dagens samhälle känner många sig stressade och tycker att man har höga krav på sig, både i arbetet och privat.  I semestertider är det dessutom så att man kan känna att man ska hinna med så mycket hemma, i sommarstugan eller resa när man egentligen bara vill vara i hängmattan, på stranden eller inte göra något särskilt.

Det är ofta en kombination som gör att det blir för mycket. Stress kommer inte alltid från arbetet, men symptomen påverkar arbetet i högsta grad. Man prioriterar bort viktiga saker, såsom återhämtning, tid för reflektion, eftertanke och glädje. Det är saker man gillar att göra som betyder återhämtning, som får oss att glömma krav och måsten för en stund.

När vi ser på våra egna medarbetare, som ser ut som de flesta i samhället, så rör vi på oss alldeles för lite och har ofta lite övervikt. Att vi dessutom känner höga krav på oss och att vi ska göra så mycket och vara så ”duktiga” både på jobbet och privat gör att vi prioriterar bort både träning och återhämtning ibland.

I byggbranschen, som i många andra branscher, kan man inte tydligt planera sina arbetstimmar för plötsligt inträffar något och arbetsdagen går istället åt till att ”släcka bränder” som oväntat har dykt upp. Arbetsuppgifter hopar sig och därför kan man ibland, vid arbetsdagens slut, känna att man helt plötsligt har mer att göra nu än vad man hade samma morgon.

Att vara måttligt stressad är inte ovanligt, faktum är att många upplever stress, men att ständigt känna sig stressad är inte bra. Långvarig stress har nämligen allvarliga konsekvenser som kan leda till depression och utbrändhet. Antalet sjukskrivningar på grund av psykisk ohälsa har fördubblats. Det finns faktiskt saker man kan göra för att förebygga och hantera stressen innan den utvecklas till psykisk ohälsa.

Stresshantering är ett brett begrepp, men nedan finns vissa saker att tänka på för en sundare arbetsdag.

  • Prioritera det som är viktigt och som du kan påverka, det som är inom ditt område. Kan du överlåta några saker åt andra? Har du uppgifter du kan delegera och sedan istället följa upp?
  • Behöver du vara tillgänglig hela tiden? Fundera över om du kan förändra något i ditt sätt att hantera det så attityden förändras.
  • Ta pauser – att ta pauser bidrar till effektivare arbete, lunch- och fikaraster är därför nödvändiga och bör prioriteras. Vi behöver dessutom få i oss regelbundna måltider och varierad kost för att blodsockret ska hållas på en balanserad nivå.
  • Planera in ledig tid i kalendern för oförutsedda händelser och det som behöver göras och generas av möten och andra projekt.
  • Bryt ner ditt nuvarande projekt i mindre delar – en arbetsuppgift kan ibland verka omöjlig men den blir betydligt mycket mer kontrollerbar om den bryts ner i mindre bitar. Skapa små delmål och ta en sak i taget.
  • Våga be om hjälp – om det går gör saker tillsammans, men glöm inte att vara tydlig med vem som ansvarar för vilken arbetsuppgift. Någon att bolla idéer och tankar med kan göra att det känns lättare och man kommer vidare. Sätt rimlig nivå och krav på dig själv.
  • Våga säga nej – har man inte tid är det helt okej att säga nej. Att säga nej kan ibland upplevas som svårare än att ta sig en an en uppgift, men det är viktigt att komma ihåg att man får säga nej om det blir för mycket när tiden inte räcker till. Ett tips är att först fråga när det borde vara klart och inte förutsätta att det är knappa tidsmarginaler. Då kan man bli glatt överaskad och det är inga problem att göra det lite senare.
  • Vila och återhämtning – efter intensiva perioder är det viktigt att man lägger fokus på återhämtning. Återhämtningen bestäms i stor del av storleken på belastningen man har ställts inför, men även andra faktorer, så som livsstil, hälsa och ålder, kan påverka återhämtningsbehovet.
  • Se till att få din sömn och lägg dig när ”sömntåget” kommer så blir du mer hållbar och snäll mot din kropp.
  • Rör på dig varje dag, gör det gärna enkelt för dig, ta cykeln, trapporna eller promenera till jobbet. Pulshöjande träning har visat sig vara effektivt mot stress.

Slutligen om du känner att stresshanteringen inte fungerar är det viktigt att prata med din chef, dina arbetskollegor eller personalavdelningen. Har du för många/för komplicerade/för enkla arbetsuppgifter är det viktigt att flagga upp det så de runtomkring dig får reda på din situation. Det går ju inte att läsa andras tankar och på det sättet kan man lösa problemen innan de blir ohållbara.

Ta nu vara på sommarens möjlighet till återhämtning och planera inte in mer på din ledighet än att du kan känna att du får tid för just detta. Njut av stunden varje dag!

 

 

SENASTE INLÄGGET

2019-09-11

Delmålen i detta globala mål är på en hög nivå ...

2019-09-06

Nu i höst har vi extra fokus på ...

2019-08-29

I slutet på junimånad gick startskottet ...

Nyhetsbrev