Tillbaka

Byggmästar’n i Skåne fyller 30 år!

Det var den 6 januari, trettondag jul, år 1993. Christer och Gunilla Dahlén, och deras dotter Carin, som var hemma på tillfälligt besök från Uddevalla, satt med tända ljus i köket och hade precis påbörjat middagen. De åt kallrökt lax köpt av Roffe Hersö, en fiskare på Skäret, och Gunilla hade lagat till en smörad palsternackscreme som hade toppats med gräslök, lättsyrad gurka och löjrom. Till det drack de en torr och sval Riesling från Alsace. Plötsligt ringde telefonen och Christer svarade, på andra sidan luren var det styrelsen ordförande för det företaget Christer jobbade på. Samtalet blev kort, styrelsen ordförande ville önska Christer en god fortsättning och meddela att han var avskedad. Christer hade, hastigt och oväntat, fått sparken. Gunilla, Carin och Christer åt upp laxen, drack upp vinet och skålade för friheten. Christer hade fått sparken från ett företag som egentligen startades upp efter att det byggbolag han hade varit en del av sedan examen som ingenjör gick i konkurs 1992.

Lagom till efterrätten hade Christer och Gunilla en analys klar, de befann sig då i den besvärligaste byggkonjunkturen i mannaminne. Under det senaste året hade en tredjedel av branschen försvunnit, många medelstora byggbolag hade kursat och de som inte kursat hade gått upp i något av de stora bolagen. Några små och mindre byggföretag fanns kvar, men de var i stor utsträckning hantverkarstyrda och utan ordentlig entreprenadkompetens. Vem som helst kunde tycka att branschen inte behövde fler byggbolag, men kanske fanns det, i glappet mellan de stora och de små företagen, ett utrymme för ännu ett byggföretag? De beslöt sig för att prova, och med detta startade Byggmästar’n i Skåne! Registreringsbeviset fick datumet den 17 mars 1993.

Första året bestod företaget av fem hantverkare och två och en halv tjänsteperson. Christer Dahlén räknade på jobb, lämnade anbud, köpte in material och underentreprenörer och följde upp kostnader. Gunilla, som jobbade heltid på ABB, tog på kvällarna hand om brevskrivning, bokföring, redovisning och löneutbetalning och Tomas Olsson, en gammal kollega till Christer som hade valt att börja på det nystartade företaget, hade hand om hantverkarna. Första året omsatte Byggmästar’n i Skåne 5,1 miljoner kronor. Året därpå, 1994, ökade omsättningen till cirka 39 miljoner kronor och antalet anställda ökade till 15. Under 1995 började man att räkna på större entreprenadprojekt, och då fick man ganska snabbt in tre större entreprenader i Helsingborg. Fram tills nu hade man ingen arbetsledning på entreprenaderna, utan självgående hantverkare som var utrustade med mobiltelefoner som skötte jobben och kontaktade Christer eller Tomas vid behov. Dock började man här känna att det vore nog på sin plats att avlasta hantverkarna en del jobb och företagets första arbetsledare anställdes. Omsättningen ökade 1995 till cirka 70 miljoner kronor och året därpå var den nästan 100 miljoner kronor. Resten är, som man säger, historia.

Det har hänt mycket under 30 år, Christer Dahlén är sedan många år pensionerad och Carin Stoeckmann blev under 2005 VD för företaget som sedan dess fortsatt har haft en stadig tillväxt. Byggmästar’n i Skåne, som fram till 2020 enbart växt organiskt, förvärvade då Rehn Bygger och idag har koncernen Byggmästar’n i Skåne cirka 285 medarbetare och omsätter cirka 1,5 miljarder kronor. Idag har vi såväl egna hantverkare som tjänstepersoner som inom produktionsledning, projektledning och inom administrationen. Sedan några år bedriver vi i ökad omfattning också projektutveckling där vi tar hand om hela byggkedjan med markanskaffning, planarbete, produktion och försäljning av det vi producerar.

Vi har satt oss ner med Christer för att prata lite mer om hur företaget grundades, hur resan har sett ut och vad Christer tror om framtiden.

Vad hade du för ambitioner när du valde att starta Byggmästar’n i Skåne?

– När vi startade Byggmästar’n i Skåne hade jag och Gunilla som ambitioner och mål att bli ett företag som var ett komplement och ett alternativ till de stora rikstäckande byggföretagen. Det skulle vara ett kompetent, effektivt, kvalitetsmedvetet och serviceinriktat företag med både bredd och djup. Vi ville erbjuda våra kunder ett företag där de fick direktkontakt med de som utförde jobbet, leverera en kvalitativ slutprodukt och jobba tillsammans med kunden för att bygga så bra hus som möjligt. Jag byggde en organisation som var skalbar, det vill säga med en struktur som skulle tåla att vi växte, både till antalet anställda, volym och geografi. Vi skaffade enkla men tillräckligt funktionella redskap för redovisning, kostnadsuppföljning och lönehantering, som vi än i dag använder. Från början när vi startade företaget planerade vi att bli ett företag med cirka 15–20 medarbetare, men den ambitionen sprack redan efter några år, fast det kan vi nog alla leva med.  

Hur såg de första åren ut? Hur var det att starta ett företag i en sådan besvärlig byggkonjunktur?  

– De första åren var på många sätt jobbiga. Varken Gunilla eller jag kunde ta ut någon lön det första året och jag fick belåna min fastighet för att skaffa rörelsekapital. Marknaden var otroligt tuff och vi kämpade mot många nystartade byggföretag, som ofta var enmansföretag, som då fick så kallat nystartbidrag. Samtidigt hade vi de stora företagen som naturligtvis också var jobbiga att möta. Våra kunder var ofta sådana som Tomas och jag haft affärsrelationer med tidigare, det rörde sig mestadels om mindre lokala företag i Landskrona men också en och annan privatperson. Det var först vid slutet av 1990-talet som marknaden började bli mer normal. Trots de problem av olika slag som vi har mött har vi dock alltid kunnat redovisa positiva resultat, vi har till och med redovisat en lönsamhet över snittet i branschen. År 2003 hade verksamheten växt så pass att jag kände att organisationen behövde ses över. Jag hade fram till detta ensam haft ansvaret för all anbudsgivning och all affärsverksamhet i företaget, samtidigt som jag som projektchef drev entreprenader i Helsingborg. Jag förstod att för en framtida positiv utveckling krävdes en ny organisation, och jag fick fundera på hur en sådan framtida organisation skulle kunna se ut. När jag hade bilden klar för mig frågade jag Carin, som skött de projekt hon tilldelats under sin tid i företaget på ett utmärkt sätt, om hon kunde tänka sig att ta över rollen som chef för företaget, vilket hon tackade ja till. Då påbörjade vi en tvåårig utbildning av den tilltänkta nya organisationens chefer, och den nya organisationen tillträdde under 2005. Förändringen blev en organisation med VD och affärsdrivande avdelningar, där vi lade ut ansvaret för affärerna så nära produktionen vi kunde. Organisationen ser likadan ut idag, några chefer har lämnat och några kommit till men indelningen är densamma.  

Hur skiljer sig branschen från 1993 då företaget startade, till idag 30 år senare? 

– Branschen idag är väldigt mycket annorlunda mot hur den var 1993 och jag är glad att jag överlät rodret till yngre förmågor 2005. Regelverket, lagstiftningen, miljötänket, arbetsmiljöarbetet och digitaliseringen är det som förändrats mest och mestadels till det bättre. Väldigt mycket manuellt och fysiskt arbete har försvunnit eller underlättats, både i produktion och administration. I den stora bygg-och fastighetskraschen i början på nittiotalet försvann också en mängd kompetens ur branschen vilket gjorde entreprenadarbetet mer komplicerat och tungarbetat. 

Vad är du extra stolt över när det kommer till Byggmästar’n i Skåne? 

– Nu när jag så här efter trettio år ska försöka sammanfatta våra gemensamma ansträngningar kan jag med stor glädje och tacksamhet konstatera att vi lyckats i det mesta vi föresatte oss när vi startade företaget. Vi kan inte annat än att vara nöjda, glada och stolta över det vi har åstadkommit så här långt, men jag tycker att vi är långt ifrån klara. Vi måste vidare och bli ännu bättre, om vi är lika bra i morgon som vi är i dag, då är vi snart av banan, och det vill vi inte. Det som ändå ger en viss tillfredsställelse för mig som grundare är att få bekräftat att mina idéer faktiskt fungerade, och att ihärdigt och uthålligt arbete ger resultat. Det som också hela tiden har gett mig glädje har varit att se våra medarbetare växa och utvecklas. Vi måste också, och ska, fortsätta att utveckla våra medarbetare som utvecklar vårt företag.   

Ikväll, dem 17 mars, har vi bjudit in alla våra medarbetare från såväl Rehn Bygger som Byggmästar’n i Skåne, med respektive, att fira våra 30 år. Festligheterna hålls på Sea U i Helsingborg och kvällens program kommer att bestå bland annat av god middag, dans, magisk show och mingeltrolleri.

Tack Christer för att du hade modet att starta företaget, det blev ju faktiskt riktigt bra! Tack för dessa trettio år, och skål till förhoppningsvis många år framöver! 

 

SENASTE INLÄGGET

2024-02-29

För att kunna agera handläggare ...

2024-02-23

Det blir allt mer populärt att integrera ...

2024-02-15

Vill du arbeta i en bransch där kreativiteten flödar? ...