Nere i våra trakter har vi lokala tankar kring en fungerande infrastruktur. Mellan Helsingborg och Malmö går E4 och E6 ihop, vilket innebär att vi har en enorm belastning på en tvåfilig motorväg, på trafik som bland annat vill ut i Europa via Öresundsbron. Att med bil ta sig till jobbet, eller i vårt fall även inom jobbet, framför allt vår serviceverksamhet, är ett risktagande, dels genom att det ofta blir köer på grund av olyckor, men framför allt för att man är rädd för att skada sig, eller ännu värre, på vägen. Flera medarbetare har råkat illa ut, eller kollegor bland våra underentreprenörer eller leverantörer. Att en lösning skulle vara att undvika bilkörning för att istället övergå till tåg eller buss, kan säkert fungera för några, men inte för alla, och sannolikt kommer bilarna att utvecklas i en snabbare takt än vad det tar för till exempel tågtrafiken att börja fungera mer stabilt. Idag vittnar många om signalfel, löv på banan, solkurvor med mera, och kollektivtrafiken är inte särskilt stabil och pålitlig, för dem som har tider att passa, på jobb eller för familjelogistiken. Vägsträckan E4/E6 måste helt enkelt få fler filer för en säkrare trafik, till de bilar, lastbilar och bussar som ska nyttja den, även i framtiden. Givetvis behöver även tågbanan rustas upp parallellt, men att blunda för E6/E4 vore en katastrof. Vår sektor är beroende av fungerande vägar för bilar, och att smutskasta vägar som att inte vara välkomna in i framtiden känns inte bra. Bilarna utvecklas nu i rask takt mot en fossilfri park, men vägarna måste också utvecklas i samma raska takt.